hit counter Begin: 29.7.2010

06 August, 2010

Blog Promotion Effective And Agressive VS SPAM

Para blogger menulis post di blog mereka mengikut kemampuan idea dan masa mereka. Ada blogger yang cuma mampu publish post hampir sebulan sekali atau dua hingga lima post dalam sebulan. Tetapi, ada juga blogger yang dapat publish post sebanyak 10-20 post sehari. Puratanya hampir 1 post dalam masa 3 jam.

Blogger tidak mengehadkan post yang anda publish tetapi jika melebihi limit yang di-prefer, blogger.com akan meminta anda memasukkan paparan captcha bagi mengelakkan anda dari meng-publish post secara menipu(disyaki). Ini boleh dilakukan dengan menggunakan "robot"/ software khas. Tetapi sejak wujudnya captcha, masalah ini telah dapat diselesaikan.

NOTE: POST INI JUGA SEBAGAI PERINGATAN KEPADA DIRI SAYA SENDIRI YANG MASIH BARU DALAM DUNIA BLOG. DENGAN MENINGGALKAN COMMENT, IANYA DAPAT MEMBERIKAN SAYA PELUANG UNTUK BERUBAH.

Anda telah publish post secara banyak dan semestinya anda juga banyak melakukan promosi ke blog anda. Contohnya melalui twitter dan Facebook. Tahukah anda bahawa, dengan menggunakan cara itu, sesetengah pengguna akan menganggap itu ialah "SPAM"???
Mereka juga akan berasa promotion anda yang terlalu ghairah itu sebagai tindakan yang tidak patut dan "annoying".

Para blogger juga "pandai" bermain dengan "post title". Ya, memang betul bahawa kunci untuk senang di-crawl oleh Google ialah dengan meletakkan tajuk post yang bagus. Tapi tahukah anda bahawa jika anda tersilap, post anda itu boleh dianggap kira sebagai "SPAM" dan "NOT RELEVANT"???

Selepas anda publish post, anda akan melihat bahawa post anda itu berada di paling atas dengan keyword(contohnya) "cara hack blogger". Anda berasa senang sekali dengan keputusan tersebut dan menaruh harapan bahawa mesti ramai orang yang akan berkunjung ke blog anda. Anda silap!!! Hali ini kerana, jika post anda itu tidak "berkualiti" Google tidak akan memberi sebarang notice kepada anda untuk menurunkan kedudukan post anda itu. Ianya bergantung kepada popularity dan "click" yang diterima(dan lain-lain cara kerja enjin carian blogger)

Para pengunjung juga sangat tidak suka kepada blog yang hanya indah khabar dari rupa. Tengok tajuk post memang meletup tapi bila baca post, ianya terlalu melebih dan ada kalanya terpesong. Mereka akan merasakan mereka ditipu dan akan membuatkan mereka serik untuk berkunjung lagi.

Beberapa penyelesaian yang anda boleh lakukan ialah dengan menggunakan "Follower". Dengan follower widget tersebut, pengikut blog anda sudah tahu apa yang terbaru mengenai blog anda itu. Anda boleh juga menggunakan FeedBurner. Pengunjung blog anda boleh "melanggan" blog anda melalui FeedBurner. FeedBurner juga akan "auto"-kan proses promotion anda itu dan mengelakkan sebarang promotion yang tidak patut/dengan cara yang tidak betul itu berlaku.

NOTE: SILA TINGGALKAN COMMENT SUPAYA SAYA TAHU APA YANG SALAH DAN APA YANG BETUL. SAYA SANGAT MENGHARGAI COMMENT ANDA. TERIMA KASIH KERANA MEMBACA POST INI.

3 comments:

fasham on July 28, 2010 at 6:18 PM said...

yup vkadg2x ada juga tertipu but ...nak buat mcm mn...hai...

Berita terbaru dari blog saya

seimbas lalu orientasi
Release and shops
Songs : Maher Zain feat Irf - Allahi Allah Kiya Karo

faizalnizam on August 5, 2010 at 4:35 AM said...

owh.. dah dapat tambah ilmu dari entri ni. thanks man.

zer0nymous on August 5, 2010 at 4:46 AM said...

thank for the thanks..sila cuba "Ip Index" sy..

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.