hit counter Begin: 29.7.2010

27 February, 2010

Antivirus Untuk Keselamatan Komputer

Windows merupakan operating system yang paling popular. Penggunaannya bukan sahaja untuk Home User tapi juga untuk Office User. Disebabkan Windows memonopoli ranking sebagai OS nombor satu, sekaligus menjadikan Windows sebagai target utama untuk penyebaran virus komputer.


Virus_computer


Pada mulanya virus cuma sebagai prank atau untuk tujuan suka-suka tetapi berubah menjadi duka setelah virus dipercayai menjangkiti komputer syarikat dan syarikat menhadapi masalah seterusnya mengalami kerugian. Jumlah kerugian yang begitu banya meyebabkan pengguna komputer mula memberi perhatian kepada tahap keselamatan komputer mereka. Maka wujudlah software yang dibina untuk melindungi komputer anda dari ancaman virus iaitu antivirus.



Antivirus memang banyak untuk dipilih dan diguna oleh pengguna komputer dengan kepercayaan masing-masing. Pada dasarnya, terdapat dua jenis atau package antivirus iaitu yang free dan yang berbayar. Contoh yang free ialah Avira AntiVir Personal - Free Antivirus(yellow) manakala yang berbayar ialah Kaspersky. Tetapi terdapat juga antivirus dalam versi trial yang bertujuan untuk memberi peluang kepada computer user mengenai features dan keberkesanan product mereka. Tetapi dalam versi ini, biasanya antivirus itu tidak berfungsi dengan bagus. Contohnya antivirus tersebut boleh detect virus tetapi tidak boleh delete atau remove virus tersebut. Ataupun tidak sama dengan versi yang sebenar. Biasalah barang trial. Tujuan untuk promosi saja.


avira_antivirus


Saya juga menggunakan Windows OS iaitu Windows XP. Walaupun telah keluar Windows Vista seterusnya Windows Seven(sekarang ini) tetapi Windows XP tetap menjadi pilihan saya. Saya hanya menggunakan Avira AntiVir Personal - Free Antivirus sebagai antivirus utama di Windows XP saya. Saya tidak mahu membelanjakan wang untuk antivirus(poor me^^ ). Avira AntiVir Personal - Free Antivirus juga merupakan antivirus real mode di komputer saya dan saya juga menggunakan a-squared Free juga yang free dan berfungsi sebagai antivirus off mode.


a_squared


Avira bertidak sebagai real time scanning dimana komputer saya sentiasa berada dalam jagaan atau perhatian Avira. a-squared Free pula sebagai tambahan untuk scan file yang disyaki mempunyai virus. Biasanya di flash drive. Flash drive ialah alternatif paling popular untuk penyebaran virus secara offline pada masa sekarang. Jadi, berhati-hatilah dengan virus kerana virus sangat bijak dan semakin bijak dari masa ke semasa. Langkah terbaik untuk melindungi komputer anda dari ancaman virus ialah dengan mengenali virus. Ketahuilah bagaimana cara ia merebak, apakah kesannya, dan sebagainya. Dengan pengetahuan berikut, anda mungkin dapat melindungi komputer anda dari ancaman virus komputer.
 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.