hit counter Begin: 29.7.2010

04 August, 2010

Tutorial Install BackTrack 4 (Complete with screenshot)

Disini saya akan berkongsi dengan teman-teman tentang cara men-install BackTrack 4 Pre-Release pada hardisk.Cara ini telah di praktikkan oleh saya sendiri setelah mencuba beberapa kali.

BackTrack ini popular sebagai penetration tools di kalangan para peminat IT dengan kemudahan dan penyediaan tools-tools yang hebat.Lazimnya BackTrack ini selalu dikaitkan dengan para hacker dan cracker tetapi tidak semestinya kerana ianya terpulang kepada pengguna BackTrack itu sendiri.Kepada teman-teman,gunalah BackTrack ke arah kebaikan untuk belajar dan lebih mengenali tentang security dan sistem-sistem yang ada.

OK,lebih baik saya ceritakan terus cara men-install BackTrack.Adalah lebih baik anda memahami cara men-install sepenuhnya sebelum anda mencuba bagi mengelakkan masalah,kegagalan sistem untuk berfungsi mahupun kehilangan data-data penting.

Paling penting dan utamanya,anda perlu sediakan sekeping DVD(kerana BackTrack Pre-Release datang dengan saiz hampir 1.4 gb).Ini berbeza dengan BackTrack 3 yang hanya bersaiz tidak melebihi 700mb(saiz standard CD).Semestinya juga anda perlu menyediakan pertition khas untuk BackTrack anda itu.Saiznya terpulang kepada anda tapi saya mensyorkan partition itu hanya bersaiz 8 gb-10 gb.Saiz ini sudah mencukupi untuk BackTrack.

Disini juga saya nyatakan serba sedikit tentang keperluan dan persediaan untuk memulakan proses installasi tersebut.

1-Jika anda mahukan dual boot/triple boot dengan Windows,lebih bagus anda men-install Windows terlebih dahulu.
2-Sila burn file BackTrack.iso itu ke DVD image dan bukan burn data DVD.Burn speed sebolehnya paling slow bagi mengelakkan data corrupt.
3-Kenal pasti terlebih dahulu hardware yang anda gunakan bagi mengelakkan masalah untuk mendeteksi hardware dan installasi driver.
4-Hanya download BackTrack DVD dari laman web rasminya iaitu di http://www.remote-exploit.org/ atau klik di sini.
5-Jika pada Windows(disyorkan) lebih mudah jika anda membuat partisi baru contohnya dengan menggunakan Partition Magic.
6-Tidak perlu anda men-setkan file system partition itu tadi kerana ianya boleh di lakukan sewaktu proses installasi BackTrack itu nanti.

Setelah kelengkapan sudah cukup semuanya,terus kita mulakan saja proses men-installnya.

1-Pertama masukkan DVD BacTrack Pre-Release ke CD/DVD ROM anda dan restart sistem anda.Secara normalnya sistem anda akan mendetect untuk boot dari CD/DVD ROM setelah sistem tahu adanya CD/DVD bootable pada CD/DVD ROM anda.Jika sistem terus pergi ke Windows,bermakna anda tidak men-setkan pada settingan BIOS untuk menjadikan CD/DVD ROM sebagai "first boot".Untuk mengatasi masalah itu,sila baca dahulu article ini(URL post cara nk set BIOS)

2-Setelah dapat boot dari BackTrack Pre-Release,pilih saja option yang paling atas.Di bawah saya tunjukkan screenshot pada peringkat tersebut.

bootmenu

3-Setelah itu,kiranya proses untuk men-installnya hendak bermula.Pada proses tersebut,anda akan ditampilkan paparan seperti ini.

bootcomplete

4-Setelah segala proses reload file-file BackTrack Pre-Release,anda akan nampak perkataan root@bt:~# _ dan taip startx.

5-Setelah itu,sistem akan membawa anda ke paparan desktop BackTrack Pre-Release.Lihatlah dahulu desktop nya yang menawan itu.Tapi ia tidak bermakna anda telah selesai men-install BackTrack Pre-Release.Waktu itu anda cuma menggunakan "live mode".Apa yang anda perlu lakukan ialah men-install BackTrack Pre-Release itu ke hardisk anda.

6-Pada paparan desktop itu,anda boleh lihat ada file "install.sh".Anda boleh juga men-klik file tersebut untuk memulakan proses installasi BackTrack Pre-Release atau menaip "ubiquity" pada shell konsole.

snapshot1

7-Setelah itu,sistem anda mengeluarkan error mengenai language crash.Tidak mengapa hal itu,teruskan saja dengan men-klik "Continue Anyway" dan tekan "Foward".


snapshot2

8-Pilih bandar anda untuk men-setkan masa pada sistem anda itu.Boleh juga diubah setelah selesai proses installasi.


snapshot3

9-Setelah itu,pilih keyboard layout anda.Jika anda tidak mengetahui keyboard layout anda,anda boleh cuba menaip beberapa huruf pada kotak tersebut.Secara umumnya,anda tidak perlu mengubah settingan itu dan terus klik "foward" saja.

snapshot4

10-Pada proses selepas itu ialah proses memilih partition.Pilih saja "manual" dan klik "foward".

snapshot5

11-Anda dapat melihat partition yang ada pada sistem anda dan yang anda telah lakukan itu tadi.Pilih partition mana yang anda hendak gunakan.(Gambar mungkin menunjukkan partition yang berbeza mengikut sistem anda.)Pada gambar dibawah,saya memilih /dev/sda8 sebagai tempat men-install BackTrack Pre-Release dan tekan "edit partition".

snapshot6

12-Lihat gambar dibawah dan lakukan seperti yang saya telah lakukan dan tekan "OK".

snapshot7

13-Anda dapat melihat settingan anda lakukan tadi akan sama seperti gambar di bawah.Seterusnya klik "Foward".

snapshot8

14-Proses seterusnya ialah mengisi maklumat yang diperlukan.Lihat saja gambar di bawah tentang cara mengisi maklumat-maklumat yang sistem mahukan dan klik "Foward".

snapshot9

15-Gambar dibawah kepada anda yang mahu share beberapa file dari partition lain.Saya ingin share file saya jadi saya tanda pada kotak tersebut.Lihat gambar di bawah dan klik "Foward".

snapshot10

16-Pada peringkat seterusnya,amtlah penting bagi peringkat ini untuk anda memeriksa tentang "boot loader" nya.Lihat gambar dibawah untuk rujukan.

snapshot11

17-Setelah selesai,periksa apa yang sistem akan lakukan.Di bawah ini gambar waktu peringkat tersebut.Klik "Install" jika semuanya OK.

snapshot12

Proses-proses installasi sepatutnya berjalan dengan normal.Dibawah saya sediakan juga screenshot untuk rujukan sampingan anda.

Proses installasi pada 5 %,50%,78%,93%.

TITLE HERE

18-Setelah selesai proses installasi,sistem akan menanyakan soalan kepada anda dan anda pilih lan untuk restart bagi melihat hasilnya dengan men-klik "Restart Now".

snapshot17

Semuanya telah siap bagi proses installasi BackTrack 4 Pre-Release.Jika mempunyai masalah,saya sedia menerima soalan dan cadangan anda dengan fikiran terbuka.

InternetPeers.blogspot.com
 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.