hit counter Begin: 29.7.2010

04 August, 2010

Cara Menukar Mac Address menggunakan Bash Script

Kali ini,saya ingin berkongsi ilmu untuk menukar mac address dan connect ke essid yang anda inginkan.Disini saya nyatakan step-by-stepnya:

1-Buat file baru dan paste script ini.

*****script begin after this line*****

#!/bin/bash
ifconfig wlan0 down
exec macchanger -a wlan0
ifconfig wlan0 up
iwconfig wlan0 essid "IMC Hotspot TR A"
dhclient wlan0
chmod 755 /home/zer0/cmac.sh

*****end of script*****

2-Save script tadi sebagai "cmac.sh" tanpa tanda ".
3-Disini saya juga menyatakan fungsi-fungsi setiap command line tersebut

-ifconfig wlan0 down=saya mematikan interface(wlan0) saya.
-exec macchanger -a wlan0=saya mengarah macchanger menukar mac address saya secara random
-ifconfig wlan0 up=saya mengaktifkan semula interface(wlan0) saya.
-iwconfig wlan0 essid "Hostspot For Free"=saya menyuruh network manager men-connect ke Hostspot For Free
-dhclient wlan0=saya men-request alamat ip
-chmod 755 /home/zer0/cmac.sh=menjadikan script executable


Anda boleh menukarkan nama script tersebut mengikut kehendak anda sendiri dengan menukar cmac.sh(chmod 755 /home/zer0/cmac.sh) kepada yang anda mahu seperti myscript.sh

InternetPeers.blogspot.com
 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.