hit counter Begin: 29.7.2010

06 August, 2010

Pelawat Adalah Umpama Raja. So, Apa Kena Buat?

Pelawat/pengunjung blog kita adalah umpama raja yang patut dilayan dengan begitu sempurna. Ingat, kerana merekalah blog kita akan berjaya dan membantu kita mencapai target yang telah kita tentukan.

Jadi, di sini saya akan ceritakan sedikit layanan yang saya sediakan kepada "raja" dan diharap boleh menjadi inspirasi kepada blogger lain. Kepada yang mempunyai idea yang lain atau yang lebih bagus, sila berkongsi dengan saya.

1- Saya sediakan "Menu"
Menu ini bukanlah sama seperti yang terdapat di kebanyakan restoran. 'Menu" yang saya maksudkan ialah "IP Index". Mereka adalah raja. Jadi saya sediakan khidmat dimana mereka tidak perlu banyak menekan butang dan menggurakkan "mouse komputer". Mereka cuma perlu pergi ke page "IP Index" dan tengok mana-mana post yang mereka berkenan untuk membacanya.

2- Saya cuba "hidangan" secepat mungkin
Saya tidak akan biarkan mereka menunggu lama untuk menatap hidangan yang mereka pesan. Jadi, saya telah "tweak" blog saya sebanyak beberapa kali untuk menjamin loading page yang cepat dan tidak membebankan mereka untuk menuggu. Sila lihat hasil tweak saya yang pertama dan kedua.

3- Saya jaga pertuturan
Untuk menjamin kualiti yang bagus dan seperti kebanyakan "raja" mahukan, saya menggunakan bahasa melayu dan bukan bahasa SMS. Tetapi saya menggunakan bahasa Inggeris hanya untuk alasan tertentu sahaja contohnya:

Tekan "Start"  dan bukannya Tekan "Mula" (harap mereka faham tujuan saya)

4- Jangan biarkan mereka lari
Untuk memastikan mereka kekal di "restoran" saya, saya mesti kekalkan mereka dengan cara "trick" dengan "HTML language". Saya menambah function "Open In New Tab" pada link supaya mereka tidak terus "leave" halaman yang mereka baca itu. Boleh tengok sini

5Saya sediakan "Kotak Aduan"
Seperti kebanyakan restoran, di blog saya juga saya telah tempatkan "IP Shout" yang berfungsi sama dengan kotak aduan/cadangan. Kepada mereka yang ingin meninggalkan pesanan kepada saya, mereka boleh berbuat demikian di "IP Shout".

4 comments:

Cikgu Dahlia on August 6, 2010 at 6:29 AM said...

happy blogging ! :)

Peeka Syuhada on August 6, 2010 at 6:31 AM said...

5 layanan yg bagus !

Unknown on August 6, 2010 at 6:33 AM said...

makanan ade x? beta lapar ne..hehhe

zer0nymous on August 6, 2010 at 6:35 AM said...

sori tapi blog ini bukan cafe world..he3

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.