hit counter Begin: 29.7.2010

06 August, 2010

BackTrack 4 Final Manual

Saya menggunakan BackTrack Linux sejak BackTrack 3 yang pada masa itu, proses installation-nya adalah agak rumit dan tidak seperti BackTrack 4 Pre-Release dan BackTrack 4 Final. Tapi walaupun saya telah lama menggunakan BackTrack, tidak bermakna saya mahir menggunakannya. Saya masih lagi belajar menggunakannya dari masa ke semasa.

Waktu di BackTrack 3 Final, saya kerap kali mencari/gooling mengenai cara menggunakan BackTrack dengan keyword "BackTrack manual", "BackTrack Tutorial", "How To Use BackTrack" dan macam-macam keyword lagi. Semua ini adalah kerana niat dan minat saya untuk belajar menggunakan BackTrack Linux.

Sekarang saya tahu bahawa cara itu tidak berguna. Saya menulis article ini untuk menceritakan pengalaman saya kepada sesiapa yang memerlukan dan kepada yang sama macam saya(pemula yang ingin belajar). Jika anda mengalami keadaan yang sama macam saya, sila teruskan membaca.

BackTrack is Linux OS.
-Itu bermakna anda perlu tahu cara menggunakan Linux. Ketahuilah command-command-nya yang berguna dan memang perlu digunakan itu. Mulakan dengan command asas pada Linux. Anda boleh mendapatkan maklumat tersebut dengan menggunakan Google saja. Keyword=Linux Basic Command". Baca dan sila praktikkan-nya. Anda sudah meng-install BackTrack jadi cuba command-nya pada BackTrack anda itu.

BackTrack 4 is Debian Based.
-Sejak BackTrack 4 beralih ke Debian, development dan suport-nya lebih bagus. Ya, menurut developer-nya, tujuan utama BackTrack beralih ke Debian ialah kerana kerana maintenance-nya. Sekarang di Debian, update dan maintenance/fix-nya lebih bagus dan stabil. Bermakna di sini anda perlu belajar menggunakan Debian. Sama seperti Ubuntu. Ini juga menjadikan BackTrack lebih senang untuk dipelajari.

BackTrack Using KDE
-BackTrack menggunakan KDE iaitu desktop environment yang tidak sama dengan Ubuntu. Ubuntu secara default-nya datang dengan Gnome tetapi BackTrack datang dengan KDE kerana KDE lebih "ringan" dan stabil berbanding Gnome. Tools pada BackTrack juga lebih sesuai di-run pada KDE. Limitation yang ada pada KDE ialah interfacenya. Ya, interface pada Gnome lebeih menarik berbanding KDE.

BackTrack is Huge of Tools
-Tools yang ada pada BackTrack yang datang secara default atau tersedia/built-in adalah koleksi yang terbaik. BackTrack merupakan OS Linux yang penuh/sarat dengan tools yang digunakan untuk pentest(penetration testing) atau untuk tujuan cubaan penembusan. Ya, ianya untuk security semata-mata. Ini adalah kunci utama kepada BackTrack. Anda boleh belajar menggunakan tools yang ada pada BackTrack melalui wesite provider tool tersebut. Pada websitenya pula, sila baca manual dan documentation, fix release, patch untuk belajar dan ketahui penggunaan-nya.

Forum As A Keypoint
-Ini adalah kunci utama dalam kejayaan anda jika anda ingin belajar menggunakan BackTrack. Sila register pada forum yang berkaitan dengan BackTrack atau tools yang anda ingin belajar menggunakannya. Di forum, pengguna seperti anda mudah berkongsi pendapat mengenai BackTrack dan anda boleh belajar melalui pengalaman orang lain. P/s= Ingat prinsip hacker..

Saya juga masih belajar menggunakan BackTrack kerana saya minat. Jawapan yang sangat simple untuk saya jawab. Dengan BackTrack, saya boleh ketahui kelemahan dan bina semula pertahanan."Hack and Defense". Developer BackTrack juga telah berkata bahawa tidak ada manual tentang cara-cara menggunakan BackTrack dan setakat ini, mereka tidak akan release-kannya. Untuk belajar, sila belajar dari orang yang mahir yang ramai di forum.
 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.