hit counter Begin: 29.7.2010

19 August, 2010

Script Kiddies VS Hacker[MUST READ]

Saya cuma ingin menyatakan pandangan saya yang berdasarkan pengalaman membaca article-article dan post-post yang "bertaburan" di Google melalui pelbagai sumber. INI CUMA PANDANGAN SELEPAS PENGALAMAN MEMBACA SAYA. TIDAK BERMAKSUD SAMA SEKALI UNTUK MENYATAKAN POST SAYA INI 100% TEPAT DENGAN YANG SEBENARNYA.

NOTE: Jika anda mula salah faham, jangan teruskan membaca post ini. Tetapi jika anda faham situasi saya, sila teruskan...

Sekarang, dunia komputer yang meluas ini telah membahagikan individu/golongan pengguna komputer secara beberapa golongan/level untuk dibezakan. Saya cuma ingin menyatakan mengenai Script-Kiddies dan Hacker secara basic sahaja. Dari golongan tersebut, terbahagi pula kepada beberapa golongan. Saya tidak akan pergi secara lebih detail. Anda boleh gunakan Google untuk meneruskannya...

Script-Kiddies
1- Level Kedua selepas Newbie
2- Tidak mempunyai asas dalam ilmu komputer
3- Etika yang kabur
4- Ada kalanya tidak berpegang kepada etika
5- Tidak tahu untuk coding/menulis bahasa program
6- Bergantung kepada orang lain(biasanya Hacker)
7- Tidak mengeluarkan script/program sendiri
8- Mereka berjinak-jinak dengan bahasa program(tidak mahir)

Contoh perbualan Script-Kiddies(SK) dengan Operator(OP) di salah sebuah room IRC:

SK: Hello Operator
OP: Hello. Kamu ada masalah dengan room ini?
SK: Tidak. Tapi kamu akan mendapat masalah kerana saya akan hack room ini.
OP: =_="

<SK telah di "banned" oleh Operator>

Hacker
1- Minat yang kuat untuk belajar
2- Tidak pernah jemu untuk terus belajar
3- Ingin bebas daripada kekangan(limit)
4- Sukakan "freeware"
5- Mahir dengan bahasa program(master)
6- Menulis script/program sendiri
7- Share source code di forum
8- Bermatlamatkan Open Source


Di internet, ada banyak lagi info-info mengenai hal yang saya nyatakan di sini. Dan apa yang saya nyatakan berkemungkinan adalah salah sedikit atau mugkin juga seluruhnya..

7 comments:

diraja22 on August 5, 2010 at 4:52 AM said...

ada betulnya..

kyo_9 on August 6, 2010 at 11:45 AM said...

ko plak yg mana satu bro?

zer0nymous on August 6, 2010 at 11:58 AM said...

entahla..mgkin sy lbih suka hack kot..
tapi bila dh tau holes, report kat admin.

mas0kis on September 30, 2010 at 4:34 AM said...

wo0t..wo0t :)
nice share :)

tau9eh on December 23, 2010 at 9:08 PM said...

Script Kiddies <--sbb tuh facebook aku nama nie

Anonymous said...

It's really a nice and useful piece of info. I'm happy
that you simply shared this helpful information with us.

Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.


Feel free to visit my webpage ... cash advance no fax required

jasonbob on November 30, 2019 at 12:31 AM said...

vapormax
adidas flux
air max 270
nike air force 1 high
nike air force
yeezys
yeezy 700
jordan retro
louboutin
huarache shoes
michael kors outlet store
xiaofang20191130

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.