hit counter Begin: 29.7.2010

31 July, 2010

How To Delete File

Saya andaikan anda menggunakan Microsoft Windows sebagai system operation pada komputer/laptop anda. Tidak kira Windows 95, Windows 98, Windows NT, Windows XP, Windows Vista atau Windows 7 cara ini masing-masing boleh di apply-kan. Terlebih dahulu, cuba bertanya dengan diri anda sendiri, "Bagaimana cara untuk delete file?". Dan sila jawab bermula dengan ayat ini "Cara delete file ialah......"

1- Normal
Right click/ Klik kanan dan pilih "Delete"
Ramai yang menggunakan cara ini untuk delete file yang mereka tidak lagi berguna dan tidak mahu lagi menyimpan file tersebut. Melalui cara ini, file tersebut akan pergi/beralih lokasi ke "Recycle Bin". Tapi kelebihannya ialah, anda boleh "restore"/mengembalikan semula file yang anda delete itu. Sebenarnya, file tersebut tidak di-delete secara sepenuhnya dan memaksa anda bekerja dua kali. Anda perlu right click pada "Recycle Bin" dan memilih "Empty Recycle Bin". Barulah file yang anda delete itu hilang sepenuhnya. INGAT!!! DUA KALI KERJA. :(

2- Advance
SHIFT + DELETE
Dengan cara kedua ini, file yang anda ingin delete itu akan "permanently lost/delete". Caranya ialah dengan "hold"/terus tekan butang SHIFT(jangan lepas)dan tekan butang "Delete". Akan keluar "message box" menanyakan tindakan anda. Sila tekan yes untuk meneruskan operasi anda. Seterusnya pergi ke "Recycle Bin" anda dan periksa file yang anda delete itu. Ada jumpa???
Dengan cara ini, anda TIDAK BOLEH RESTORE file yang telah anda delete itu di Recycle Bin. Tapi anda cuma buat satu kerja. Jimat masa anda untuk terus blogging.

Masa itu ibarat emas. File juga ibarat emas. Nah! Choose which one you desire to...

1 comments:

Anonymous said...

What a stuff of un-ambiguity and preserveness of valuable familiarity regarding
unexpected feelings.
My site jeremy scott wings 2.0 silver mesh

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.