hit counter Begin: 29.7.2010

06 February, 2010

Complete Tutorial Installing BackTrack 4 Final With Screenshot

BackTrack 4 Final pwnsauce


Dual Boot with Windows XP


Bunyinya saja sudah cukup menarik bagi pengguna Linux untuk pen-test. Tapi saya tidak akan menceritakan panjang mengenai BackTrack 4 Final kat sini. Langsung terpesong dari tajuk saja. Saya tahu sudah berlambak tutorial yang telah ada di internet tetapi saya nk post juga kat blog saya. Boleh jadikan kenang-kenangan.

Saya menggunakan Acer Aspire 4530 (standard cuma RAM nya sudah tambah sebanyak 1GB menjadi 2Gb semuanya). Saya install menggunakan live DVD yang di download dari Softpedia. Saya sudah bagitahu lokasi untuk download BackTrack 4 Final di post sebelumnya. Jadi klik saja sini untuk pergi ke post tersebut.


Keperluan yang perlu ada ialah:

1-Blank DVD
2-Free Partition(2 unit). Nanti saya jelaskan beserta saiznya.

Apa yang anda paling anda perlukan ialah DVD kosong atau Blank DVD. DVD ini akn digunakan untuk dijadikan live DVD atau "media" untuk install BackTrack 4 Final tersebut.

Download BackTrack 4 Final.iso nya di sini

Sambil menunggu file itu siap di download, bolehlah anda kosongkan partition terlebih dahulu dengan menyimpan di partition lain. Yang bagus nya anda mempunyai 12GB of free partition. Bermakna jika anda mempunyai 2 partition di Windows(normalnya Local Disk C & Local Disk D), and perlu lah shrink terlebih dahulu Local Disk D anda itu(Local Disk C tidak boleh di-shrink begitu saja). Untuk menyenangkan kerja, anda boleh menggunakan Partition Magic untuk edit Local Disk D anda itu.

NOTEBACKUP data anda terlebih dahulu sebelum berbuat apa-apa.

Setelah backup file selesai, barulah selamat untuk anda edit partition tersebut. Contoh yang saya ambil ialah begini:

Local Disk D anda bersaiz 100GB. Bahagikan kepada 2 bahagian iaitu 12GB(baru dan untuk BackTrack) dan 88GB(untuk dijadikan Local Disk D semula). Selepas itu, bahagikan pula partition 12Gb itu tadi kepada 2 bahagian pula. Contoh 10GB dan 2GB. 10GB adalah untuk system dan 2GB adalah untuk swap.

OK, harapnya anda sudah selesai dengan partition anda itu. Kebetulan pula BackTrack 4 Final.iso itu siap di download(gambaran). Terus anda buka Nero dan pilih DVD. Untuk burn, jangan di-burn begitu saja(data DVD) tetapi anda hendaklah burn ke image DVD. Pilih speed yang paling perlahan kerana perlahan adalah lebih selamat.

Selesai burn BT4F(BackTrack 4 Final) itu tadi,masukkan ke CD/DVD ROM anda dan restart laptop anda itu. Secara normal nya, DVD itu tadi boleh di load terus untuk memulakan installation BT4F. Jika laptop tidak boot dari CD/DVD ROM, perlulah anda reboot sekali lagi dan pada gambar ACER itu, cepat-cepat tekan F2. Itu bermakna anda masuk ke sistem BIOS. Pada tab boot, sila pastikan CD/DVD ROM berada di paling atas dengan menekan "F5/F6". Setelah itu tekan F10 untuk save dan exit.

Seterusnya laptop akan restart sekali lagi dan boleh boot DVD BT4F.iso itu tadi.(kerana anda sudah set 1st boot nya dari CD/DVD) Tekan apa-apa saja "key" pada keyboard untuk continue boot from DVD. Seterusnya, tengok gambar di bawah ini:

NOTE: Setelah berjaya boot dari DVD itu tadi, pilih dan tekan apa-apa saja yang default nya. Yang penting menu yang keluar. Pilih yang paling atas. Selepas itu, muncul lah gambar ini:


Gambar mula-mula di BT4F. Klik start.sh untuk memulakan installation.
BackTrack_4_Final_1

Ini untuk pilih lokasi. Boleh ubah selapas siap install. Tekan Foward saja.
BackTrack_4_Final_2

Ini untuk keyboard layout. Pilih yang default saja. Boleh ubah selepas siap install.
BackTrack_4_Final_3

Ini untuk pilih cara/lokasi installation. Pilih yang bawah sekali(manual)
BackTrack_4_Final_4

Pilih partition untuk install BT4F system file. Kalau ikut contoh kita tadi, pilih yang 10GB.
BackTrack_4_Final_5

Tanda(check) untuk format dan pilih / sebagai root(system)
BackTrack_4_Final_6

Tengok hati-hati biar "sama" dengan gambar di bawah ini dan klik foward.
BackTrack_4_Final_7

Di sini paling penting juga. Check boot loader untuk di install di mana. Atau jangan ubah apa-apa untuk lebih selamat(biar system buat)
BackTrack_4_Final_8

Klik Install untuk mulakan BT4F installation.
BackTrack_4_Final_9

Installation yang normal berjalan seperti gambar di bawah.
BackTrack_4_Final_10

Installation pada 36 peratus. Tunggu saja.
BackTrack_4_Final_11

Cukup 100 peratus,akan keluar dialog box seperti di bawah ini. Sila pilih restart untuk guna BT4F secara installed on Hard Disk.
BackTrack_4_Final_12

Sampai screen mengarahkan supaya anda keluarkan DVD BT4F, tekan enter dan baru keluarkan DVD tersebut. Anda akan lihat ada pilihan untuk pergi ke Microsoft Windows Xp atau "Ubuntu". Ubuntu itu sebenarnya BT4F. Cuma title pada GRUB nya saja ditulis Ubuntu. Tak percaya?? Cuba pilih dan tekan. Harapnya selesai lah BT4F installation to Hard Disk or Disk Drive.

Sebarang pertanyaan,boleh la tinggalkan comment atau rujuk forum remote-exploit. Backtrack sekarang ini sudah ada web nya sendiri. Check sini.

15 comments:

mtoha on July 20, 2010 at 1:22 AM said...

Thanks ..
Nice blog...

Caveman said...

Saya mo nanya..saya mo coba install BT4 lewat Flash Disk di Acer Aspire One..ketika dy boot dr flashdisk, muncul terminal tp ga bs ketik apa2..saya harus ngpn yah?

zer0nymous on August 4, 2010 at 9:55 PM said...

udah login??
login = root
pass = toor

klo udah login, cuba ketik "startx"

Anonymous said...

hi, salam kenal. saya dari negeri seberang. saya mau tanya ke kamu ... saya sekarang ini pakai laptop toshiba satellite l510 dengan os windows 7 ultimate. saya mau install ke laptop aku nihh.. tolong bantuannya .. thx. ehhhh ... sebelumnya saya mau kasih tahu ke kamu .. saya udah download iso bt4 final 1.5 GB dan saya udah burn image ke dvd, dan saya coba jalankan dari dvd rom pertama kali boot ... tetapi disana muncul menu - menu seperti ini :

- start backtrack framebuffer (1024x768)
- start backtrack framebuffer (800x600)
- start backtrack forensics (no swap)
- start backtrack in safe graphical mode
- start persistent live cd
- start backtrack in text mode
- start backtrack graphical mode from ram
- memory test
- boot the first hard disk

setelah ini saya tidak tahu lagi harus berbuat apa lagi ... oh ya ... ini untuk pertama kali saya tertarik dengan linux backtrack 4 ini .. mohon ya .. bantuannya ... terima kasih banyak .... :)

Anonymous said...

hi, admin. saya lagi dari negeri seberang. saya mau tanya lagi .. gak apa - apa kan kalau saya tanya banyak ke admin ... hehehehehehe ... :)
saya suka menonton film kartun dari internet, tetapi kira - kira 3 jam udah gak bisa lagi dijalankan ... disana tertulis kata - kata adanya limit waktu ... admin tahu gak caranya supaya saya bisa menonton film kartun ini tanpa batas waktu ... terima kasih ya .. admin ... :)

zer0nymous on August 5, 2010 at 3:53 AM said...

1- waktu boot nya, punya banyak pilihan juga..atau pilih yg ini="start backtrack framebuffer(1024x768)"..yg paling top ialah default.
2- klo gw di acer aspire 4530, dual boot windows 7 sama BT4 ga bagus sbb windows 7 gak unmount disk dengan baik(bukti=shutdown 7 cepat banget)
3- km tonton film kartun itu dari situs mana?bisa kasi URL?

Anonymous said...

hi zero, mat siang ... makasih ya info nya ... oh ya zero ... apa gak ada cara lain .. zero, soalnya saya pingin belajar backtrack 4 ini sekaligus windows 7 dalam satu laptop dan misalkan hal itu terjadi, apa ada efek sampingnya ? ... mohon bimbingannya dan kasih saran ke saya ... ya ... :)

eh .. zero ... soal film kartun yang saya tonton di alamat ini : www.gogoanime.com

.....


terima kasih banyak ... zero :)

zer0nymous on August 5, 2010 at 10:48 PM said...

pada pengalaman saya, jika saya berada di windows 7 dan ingin ke BT4, semasa BT4 tengah booting, akan keluar error "/dev/sda* curerntly in use" atau semacam error gitu. yang bermaksud Windows 7 tidak unmount partition secara selamat.(sebab nak speed+ shutdown)

masalah ini cuma pada NTFS partition. FS EXT(partition system BT4) tidak ada masalah kerana Windows 7 tidak guna FS tersebut sama sekali.

FS= File System

zer0nymous on August 5, 2010 at 10:53 PM said...

pasal www.gogoanime.com pula, sy fikir video tersebut tidak di host secra direct kerana web tersebut punyai memang banyak video yang perlu gunakan hosting yg besar sekaligus yg mahal.

Video tersebut di host di www.megavideo.com yang juga menyediakan service berbayar.

untuk stream video, boleh cuba di web ini: http://tvshack.cc/

Anonymous said...

makasih banyak ya.. zero ... :) saya dah paham ... :)

zer0nymous on August 5, 2010 at 11:00 PM said...

sama-sama..sila gunakan "IP Index" untuk blog walking

Anonymous said...

gan. .ane punya masalah ney. .waktu ane maenan .sh(bourne shell) ama csh, pada waktu itu ane dah ngantuk gan. .terus pas ng'cut file d root. .eh, root nya mlah ikut2an ane cut. .terus ane balikin lagi. .habiz ntu ane restart lepi nya. .waktu maw login lagi dah ga bisa gan. .warning nya keq gini ney. . "cannot execute csh: no such file or directory" keq gitu kan berarti file csh ane ga ada gan. .?nah ilang kemana tu gan. .terus benerin nya gimana tuh..?mohon bantuan nya gan. .mosoq andalan install ulang sich. .krim'in ke email ane aj ya gan. .azeeran182@yahoo.com
thxz kyu gan.......:D

syafiq on November 12, 2010 at 12:28 PM said...

slm bro..
nak mintak tolong..
aku pakai vmware utk run bt4 kat windows 7 aku..
so far no probs..

tapi masalah yg muncul.. bile aku check dhcpcd, dia kata tak install and suruh aku download..

tapi nak download macam mana wireless takleh pakai lagi..

so aku try pulak dhclient.. pun xleh gak..
so ade care tak nak solve probs ni?
wirelss card aku intel wifi 4965 agn yang disupport bt4 ni..
hrp bro leh tolong.. tq..

Unknown on February 24, 2015 at 8:53 AM said...

sithust251

Unknown on February 24, 2015 at 8:54 AM said...

sithust251

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.