hit counter Begin: 29.7.2010

07 August, 2010

Cara Mengekalkan Traffic Blog

Blog anda mungkin menerima ratusan atau ribuan pengunjung dalam sehari. Tetapi pernahkah anda terfikir berapa lama masa yang mereka habiskan untuk melawat blog anda?

Salah satu teknik yang hebat(bagi saya) yang saya dapat info dari menyelongkar Google ialah "cara mengekalkan traffic" pada blog anda. Caranya senang sahaja dan memerlukan sedikit teknik pengurusan. Blog anda mungkin mempunyai lebih dari seratus atau seribu post yang telah anda publish. Semakin banyak post, semakin perlunya teknik mengurus.

Cara mengekalkan traffic blog anda ialah dengan menggunakan teknik "directing/referral". Jika anda belum jelas, saya akan cuba terangkan lagi di sini. Pertama, anda perlu ketahui apa post yang ada di blog anda. Perlu tahu juga apa tajuk dan "content" nya. Jika tidak, anda boleh buat "housekeeping".

Contohnya anda telah meng-publish post dengan tajuk "Cara memilih laptop yang sesuai" pada minggu lepas. Dalam post tersebut, anda menyatakan semua criteria yang perlu diambilkira sebelum membeli laptop.

Pada minggu ini pula, anda ingin meng-publish post yang bertajuk "Budget membeli laptop". Dalam post tersebut, mesti ada kaitan dengan post minggu lepas. Lihat pada perkataan yang anda boleh "insert URL" dan masukkan URL post anda yang minggu lepas. Harapannya pengunjung tidak perlu ke web lain untuk melihat specification laptop yang ingin dibeli.

Teknik ini juga lebih kurang sama dengan related post. Tapi ada juga pengunjunng yang tidak suka melihat related post. Atau mungkin tidak sempat atau juga tidak ketemui.Saya harap anda faham apa yang saya ingin nyatakan. Susah juga menyusun ayat ini.

5 comments:

diraja22 on August 5, 2010 at 5:53 AM said...

tq la..

azhari on August 5, 2010 at 7:36 AM said...

good info...

pilotHans on August 5, 2010 at 11:05 AM said...

kire related post laaa nie..okay...laa ni gune LinkWithin..kadang + link..haha..thanx btw

yanmie on August 6, 2010 at 4:19 PM said...

content jugak kena fresh baru aliran trafik sentiasa ada keluar masuk :)

donnyien on August 7, 2010 at 4:49 AM said...

tq...baru tau la.. :)

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.