hit counter Begin: 29.7.2010

06 August, 2010

Top Blogger Favourite Tools

Saya merupakan salah seorang blogger kerana saya mempunyai blog sendiri.Anda juga boleh memiliki blog sendiri dengan mendaftar di Blogger.Tapi disini saya tidak akan menceritakan pada anda tentang cara-cara mendaftar blog.

Terus saya beritahu saja apa keperluan saya untuk blogging.

1-Computer dan internet(semestinya)

Adalah lebih baik jika anda mempunyai komputer sendiri supaya anda boleh terus meng-update blog anda tanpa perlu meminta izin atau mengganggu komputer orang lain.
Untuk blogging,ianya tidak memerlukan internet yang laju.Cukup lah sekadar untuk menulis post sahaja.Tetapi ianya bergantung kepada anda untuk menguruskan perkhidmatan pada blog anda.Kepada blogger yang kerap download dan upload file,adalah lebih bagus jika memerlukan internet yang laju.

2-MediaFire

Laman web yang menawarkan hosting file dengan saiz yang unlimited dan totally free.Tapi bagi Free User,saiz maximum setiap file ialah 100Mb.MediaFire amat disyorkan oleh ramai blogger karana unlimited bandwith untuk download dan anda tidak akan diganggu oleh pop out.Lain-lain kelebihannya ialah jumlah file yang boleh di download pada satu masa juga adalah unlimited(tidak seperti RapidShare).

3-ImageShack & ImageShack Uploader

ImageShack ialah pilihan saya yang utama untuk upload images atau picture.Ianya lebih mudah dengan menggunakan ImageShack Uploader untuk upload gambar tanpa membuka web browser dan tidak perlu pergi ke web ImageShack.
ImageShack Uploader merupakan software yang memerlukan anda install pada sistem anda(Windows saja) dan login menggunakan akaun ImageShack.Setelah login,langkah seterusnya hanya add gambar dan upload.Setelah semuanya selesai,ImageShack Uploader akan memberi anda URL file anda tadi.Amat senang dan menjimatkan masa.

ImageShack_uploader_Screenshot

Klik sini untuk download ImageShack Uploader

4-PhotoScape

Photoscap_Screenshot

Software image editing ini amat berguna kepada saya untuk meng-edit image.Paling berguna sewaktu ingin "crop" images.Ianya juga percuma dan memberi kemudahan yang menjadikan ianya pilihan yang tepat kepada para blogger.Software ini tidak memerlukan memori yang besar untuk beroperasi.

Klik sini untuk download Photoscape

5-FastStone Photo Resizer

FastStone_Photo_Resizer_Screenshot

Ini ialah sofware yang paling bagus bagi saya kerana senang untuk menggunakannya dan tidak terlalu "visual" yang tidak memerlukan memori yang besar.Software ini banyak menawarkan fungsi-fungsi yang sangat berguna dengan cepat dan senang.Tidak rugi ika anda mencubanya.Paling bagus,ianya adalah percuma.

Klik sini untuk download FastStone Photo Resizer


6-MS Paint

Jangan memandang rendah kepada Windows basic tool ini.Walaupun bunyinya ketinggalan zaman dan tidak hebat tetapi saya tetap menggunakannya untuk paste screenshot.Saya mengambil screenshot dengan menekan key "PrtSc SysRq" dan paste nya pada MS Paint.MS Paint yang ringan dan pantas menjadikan ianya pilihan saya yang terbaik.

Ada banyak lagi software-software yang mugkin berguna dan penting untuk para blogger dan ianya bergantung kepada user itu sendiri untuk memenuhi kemahuan dan kehendaknya.

4 comments:

NK on August 6, 2010 at 7:00 AM said...

oh banyak jugak software lain2 ye,

yg slalu gune mmg ms paint je. haha

::dAuZsHaNLeY:: on August 6, 2010 at 7:02 AM said...

good info!
thanks..

Unknown on August 6, 2010 at 7:07 AM said...

i like photoscape!!
sngt usefull utk bloggers tegar mcm kite-kite ni...

zer0nymous on August 6, 2010 at 7:09 AM said...

sy tlis mspaint sbb pengguna windows xder mslah utk run-nya tanpa install apa2 dan boleh dgunakan dlm smua keadaan

Post a Comment

 

About Me

My photo
Masih menuntut di UITM.Mula mengenali dan berminat dengan internet pada umur 16 tahun.Menulis blog untuk mengisi masa lapang di samping membuka komuniti serta menyediakan kemudahan kepada semua.Terima Kasih kerana melawat blog ini.

IP Follower

Term of Use

>All post are free to copy or duplicate for any what content EXCEPT for post that have my trademark at the bottom.
>Please don't redirect download LINK/URL from this site without permission from author.
>Never use this site content for commercial purposes.
>Do not post comment with another language except for English & Bahasa.

You can help me by telling your friend, family and college members about this site.